M e n c a r i R e d h a I L a h i
Tuesday, November 20, 2007

Assalamu'alaikum...

Sangat suka lagu ini!



"ToTaLLy BLanK selesai menaip @ 2:56 am"

(15) comments



Friday, October 19, 2007

ETHICS

Assalamu'alaikum wbt...


Semakin belajar ethics, semakin membuak-buak kegeraman di dalam hati. Kenapa? Masakan tidak, persoalan asyik berkisar tentang, 'how are we going to deal with this problem?', bukannye 'how are we going to solve this problem?'


Ok ok...maybe ramai yang tak tahu apa itu ethics. So, I'll try my best to explain what ethics is in a layman language. Senang cite, kene bagi kes dulu ok...satu senario:


Abortion...A 16 year-old-girl come to see you in your GP. She is 5 months pregnant and asked you for termination procedure. What should you do at the moment? How would you weigh your arguments before making any decisions?


Ethical questions may arise:

Pro life

Pro-life will put arguments against abortion...such as human has the right to life etc etc...


Pro-choice

Pro-choice will put arguments for abortion...such as the mother has the right to decide whether she wants the baby or not because if the baby is born, the baby may not have good quality of life because the mother will be kicked off from school, thus lack of education...poor job..etc etc..


Obviously we as a muslim has a clear guideline regarding abortion issue because Islam is the way of life..If we stick to Quran and Sunnah, ijtima' and kias, inshaALlah we will not loose our track in any decision that we have to take..(which I am not going to say anything about it now)...



These are roughly the things that are debated in ethical class...



Well, I kind of able to tolerate with this case and euthanasia cases...but the next case that I'm going to share with you is ridiculous (sorry for using that word)


Scenario 2:

A 12-year-old girl come to see you and ask for contraceptive because she wants to have a safe sex with her boyfriend and she asks you not to tell her parents about this...What should you do?


I was like....????

Not all medical ethics are ridiculous..I must say some are useful...such as securing the right to elderly healthcare (which is my SSC topic that I'm working on right now)...It involves rationing and allocation of resources and really, somehow I find it useful if I am going to be the policy maker in the future..


I think, ethics has an element of fiqh al-muwazzanat (fiqh pertimbangan) in it ---> mind you that I am not a 'ustazah' or someone who knows well about this matter...it is MERELY my assumption...but certainly it has gone far to an extreme end to be regarded as fiqh al-muwazzanat...because it is not based on religion (specifically Islam)...but it is based on human logical thinking and moral values which are not being molded in the essence of Islam.


You see, GPs won't have to deal with such situations if the law of Islam is being applied in every single second in every single human life in this entire world...


Hey, hey..you may start thinking that: 'this girl is soooo idealistic.'


But please please please please, think about it. If we don't solve a problem from the root, then these are the things that GPs are going to suffer...to make decisions for problems that we won't see if Islam is regarded as a way of life, if Islamic law is going to take place.


In Islam, no sex before marriage, no alcohol etc...You don't believe that our Creator knows what's the best for us? Let's see this (from medical point of view only..I'm sure there are many social implications regarding these issues..you can think about it yourself):


1) Alternating sexual partners will lead to STDs...cervical cancer...chlamydia infection...tubule obstruction...genital warts...and many more...these are nasty diseases...


2) Alcholism will lead to...cirrhosis....portal hypertension...barrot's eosophagus...vestibulocochlear problem...and many more...these are horrendous problems...


why why why...I don't see why can people deny or never try to understand Islam fully, even we, the muslims ourselves.


Thus, start thinking...May we get closer to our One and Only Creator, ALlah s.w.t...
"Reflect on the work of art and you may attain to the artist"


Wallahua'lam..


"ToTaLLy BLanK selesai menaip @ 12:57 am"

(1) comments



Friday, September 28, 2007

JIJIK

Assalamu'alaikum wbt...


Jijik...Agak-agak apa yang saya akan tulis hari ni? Tidak pernah seumur hidup saya merasakan sejijik ini apabila melihat perilaku manusia. Apa dia? Ceritanya begini.


Saya sedang menyiapkan powerpoint presentation untuk kelas keesokan harinya di sebuah computer lab di universiti. Sedang asyik saya menyiapkan kerja, datang dua orang perempuan yang kelihatan bersahabat baik menggunakan komputer di hadapan komputer saya. Fine, let them do their work and I'll do mine...seperti biasa, memang la tempat tu untuk orang keluar masuk menggunakan komputer.


Dengan tidak disangka-sangka, in such a public place, they started kissing each other. Hanya ALlah yang tahu perasaan saya ketika itu dan betapa jijiknya saya ketika itu..Memang dari awal tengok lain macam je baik diorang ni, tapi kot ye pun, memang saya tak dapat terima dengan akal mereka boleh buat sebegitu di tempat awam.


Well, I shouldn't be that surprise actually. Waktu freshers' fair minggu lepas, ada booth untuk sesiapa yang nak join kelab lesbian dan gay. So our university acknowledges their existence, thus they have the right to do so.


Betapa saya cuba hendak memahami mengapa sesetengah manusia pelik boleh suka kaum sejenis...tak faham mengapa orang boleh melawan fitrah...yeah yeah yeah..ada orang kata diorang ada experience yang sangat buruk maka berbuat begitu...tapi itu bukan penyelesaiannya. Macam taat dengan ibu bapa, kalau ikut fitrah, tak tergamak kita nak menengking mereka walaupun seseorang itu tidak percaya kepada agama atau Tuhan. (cuba la tengking, mesti lepas tu rasa teruk giler) Itu la namanya fitrah. Kalau mak kita buat kita teruk-teruk, dera dan sebagainya, tak mungkin kita sanggup belasah dia balik, sebab itu semua fitrah kejadian manusia yang dah ditetapkan oleh Allah s.w.t.


So, have a look at this article for more 'ilmiah' information about homosexuality: http://pemikiranislam.wordpress.com/2007/08/11/pandangan-terhadap-kaum-homoseksual-dan-lesbian/


Hal ini terjadi di negara kafir. Something that is quite 'acceptable' due to certain circumstances e.g. mereka tidak berpegang kepada agama Islam, tidak percaya pada tuhan etc. But I believe there are same situations happening in our country right now but surely not in public. Sebabnya, hari tu tengok Dilema Wanita (Hari Isnin pukul 10.30 malam TV1) kisahnya adalah kisah lesbian yang tinggal sekali satu rumah. Kisah-kisah dalam Dilema Wanita ni kisah-kisah benar. Di akhir Dilema Wanita ni Dato' Fadzilah Kamsah akan bagi komen tentang kisah tersebut.

Jadi, perkara yang menyebabkan bencana diturunkan ke atas Kaum Nabi Lut ni sememangnya berlaku di negara kita. Ayuh, kita banyak lagi tanggungjawab terhadap agama, bangsa dan negara. Ya ALlah, selamatkanlah negaraku....

http://www.bangsamusnah.com/lutspeople2.html



"ToTaLLy BLanK selesai menaip @ 7:08 pm"

(2) comments



Wednesday, September 19, 2007

KEMBALI KE LEEDS

Assalamu'alaikum wbt...

Alhamdulillah tiba di Leeds Jumaat lalu, 14 September 2007. Baru sahaja balik, sudah kena mula ke kelas. Salah diri sendiri, siapa suruh beli tiket balik lewat. =) Maka bermulalah lembaran hidupku sebagai pelajar tahun ketiga perubatan. I am pretty sure it will be much tougher this time.

Let me tell you roughly how my life is going to be. We've started Life Cycle module. We need to do a presentation every Wednesday. We have dissection and histology on Monday and Tuesday.(and of course we need to prepare before we come to class!) We have SSC on medical ethics to do (a written report + a presentation). We need to do an appraise on each case (based on groups' presentations on Wednesday). We will be having pre-Xmas SSC (that makes a total of 2 SSCs to hand in before Christmas holiday! Great!). And the list goes on and on.

No...I don't think I'll have as much free time as I have had two years before. So, please make du'a for me. Semoga kutemui keberkatan masa yang sentiasa diidam-idamkan. Masa tetap 24 jam. Tapi tokoh-tokoh besar Islam zaman emas dulu ada masa nak tulis buku, nak mengaji sampai khatam beberapa hari je. Betapa mereka dikurniakan keberkatan masa.






Ok la...cukup cite pasal kehidupanku.


Ni nak cite sikit sebelum balik hari tu, kan ada kes rusuhan kat Batu Buruk, Terengganu kan? Lepas tu, kan kat dalam Buletin Utama pukul 8.00 malam, selalu ada soalan untuk penonton bagi respon via SMS kan? Jadi, soalan pada hari berita rusuhan tu keluar ialah:

"Rusuhan bukan satu cara menyelesaikan masalah." Taipkan BU3 bla bla....(dan seterusnya...sambung sendiri)

Dan yang mengejutkannya, respon yang diterima ialah: 57% setuju, 43% tidak setuju...

Jadi, nampaknya 43% penonton Buletin Utama bersetuju dengan rusuhan. 43% tu bukan sikit tu. Jadi sekadar nak ajak semua berfikir kerana saya pun terfikir-fikir, memandangkan 43% tu bukannya satu peratus yang kecil, nampaknya ada ramai rakyat Malaysia yang tidak berpuas hati.

Apa agaknya yang menyebabkan respon SMS sebegitu rupa? .......

Ramadhan kareem kepada semua pembaca.



"ToTaLLy BLanK selesai menaip @ 8:20 pm"

(4) comments



Friday, August 10, 2007

SEBUAH NOVEL DRAMA



Cuti ni, macam-macam buku yang saya baca. Uhu..Saje qadha' membaca...Kat uni sibuk tak sempat nak baca macam-macam buku selain mengadap buku-buku medic...isk..Di Atas Mihrab Cinta, Ketika Cinta Bertasbih, Di Atas Sejadah Cinta, Pudarnya Pesona Cleopatra, Mengenal Diri dan Wali Allah dan Men are from Mars Women are from Venus adalah antara buku-buku yang telah saya khatamkan cuti ini. Tapi, Novel Drama oleh Faisal Tehrani yang berjudul Bila Tuhan Berbicara punya keunikan tersendiri dan seperti biasa, another masterpiece by Faisal Tehrani!



Novel yang berfalsafah, berfakta, penuh dengan wacana tersendiri pengarang, sindiran-sindiran sinis pengarang memang menyebabkan hati saya tertaut untuk menelaah buku ini sehingga ke titik terakhir.



Pengarang tidak jemu-jemu menekankan dalam novel drama ini bahawa "drama boleh menjadi satu gerakan, satu bom, satu desakan, satu kuasa untuk menggetarkan malahan satu tenaga yang boleh mendorong berlakunya revolusi.."



Nah, kepada penggemar-penggemar teater, pengarah-pengarah teater yang berbakat, novel drama ini mungkin boleh diterjemahkan di atas pentas suatu hari nanti. Novel ini sarat dengan maklumat, sarat dengan pengajaran...Barangkali di universiti-universiti sesuai sekali bagi membuka mata mahasiswa dan mahasiswi tentang realiti semasa yang ditulis dalam cerita serupa ini.



Tidak rugi untuk anda memiliki buku ini. Glad to know penulis seperti Faisal Tehrani wujud di negara kita. Moga terdidiklah masyarakat kita suatu hari nanti melalui novel-novel dan teater-teater yang berkualiti dan mengikut landasan syariat Islam. Wallahua'lam...



Sinopsis di belakang buku:



Sahlan saintis yang ingin menjadi wanita. Razlan pula ekstermis agama. Sedangkan Mazlan, doktor perubatan masih terasa panas darah isteri yang baru dibunuhnya. Mereka terkesima dan terperangkap bersama dalam kubu lantaran gempa bumi, taufan dan letupan gunung berapi yang melanda. Apabila mereka bangun setelah tertidur beribu tahun lamanya, mereka dikejutkan dengan sebuah dunia baru yang diperintah wanita, Paduka Ratu. Novel drama ini sesekali ada kelucuannya, acapkali dietmui perbincangan separuh ringan dan sebagai naratif ia dapat mengesan jiwa. Dialog dan monolognya memberi cerminan kepada perangai, nilai dan falsafah kewujudan manusia. Prosa segara Faisal Tehrani ini harus dimiliki.


"ToTaLLy BLanK selesai menaip @ 11:38 am"

(4) comments



Saturday, August 04, 2007

MORAL YANG MERUDUM

Assalamu'alaikum wbt...


Kes bunuh sana-sini. Aduhai, naik seram dibuatnya. Nampaknya ahli masyarakat kita sekarang ramai yang sudah gila! Tapi ahli masyarakat yang lain pula masih lagi tergedik-gedik, terkinja-kinja, berjom 'bising-bising' dan ber'gegar'. Sampai bila masyarakat nak disogokkan dengan hiburan? Hiburan yang tidak meningkatkan kesedaran sivik manusia, hiburan yang menurunkan tahap pemikiran manusia?


Jiwa manusia makin sakit. Makin ketandusan 'sesuatu' yang boleh dipegang dalam hidup. Pokoknya, manusia sudah pudar pegangan agama. Sudah lupa siapa PENCIPTA. Pelajar-pelajar perempuan di Kuantan, boleh belasah kawan sendiri, bogelkan kawan sendiri, rakam gambar bogel kawan sendiri...walau apa pun sebabnya, tapi hey! Takkan sanggup hilang maruah diri hanya kerana perkara yang boleh diselesaikan dengan aman!


Aduhai...mana kesedaran sivik masyarakat. Nak kata tak berpendidikan, orang dulu-dulu yang tak sekolah pun boleh fikir matang. Ni dah sekolah sume baik-baik, lagi teruk kesedaran siviknya. Sebelum bunuh, sebelum buat benda tak tentu hala, tak terfikir langsung ke apa consequences nya?


Memang hati aku sesungguhnya berapi-api mendengar berita-berita masyarakat yang dah tak tentu hala dalam tv. Lagi yang aku geram, mengapa orang langsung tak boleh duduk diam sekejap, berfikir sekejap, tanya diri sendiri apa yang menyebabkan semua ini. Ini tidak, menari, menyanyi la sampai bila-bila. Berseronok aje. Dunia ni hidup "aku-aku" lah...Orang lain tak da kaitan dengan aku. Jangan sampai ahli keluarga kita yang kena, baru nak berfikir! Na'udzubillah...


Jawapannya terang lagi bersuluh. Semua orang yang tahu kena main peranan. Kalau golongan cerdik pandai tu, buat sesuatu agar polisi negara atau sistem pentadbiran tentang sesuatu boleh berubah. Ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah dan guru-guru yang tah berapa bilangannya, boleh la didik anak-anak murid kat sekolah. DIDIK....bukan ajar ikut silibus semata.


Banyak perkara yang perlu diubah. Kemajuan material tak da gunanya kalau ruhani masyarakat tunggang langgang. Siapa yang tidak tahu apa-apa atau masih tidak faham, jangan pula menyombong diri....Langsung tak mahu dengar kata orang lain. Dengar dulu. Lepas tu tapis dan timbang ikut neraca logika...bukan neraca nafsu yang nak senanggggg memanjang...


Haih...memang entry kali ni entry membebel. Mintak maaf la...Aku balik Malaysia ni rasanya lagi sakit jiwa daripada duduk kat negara omputih yang majoritinya golongan al-kafiruun. Aduhai....tak rasa apa-apa lagi, tak sedar-sedar lagi tak tahu la....


AKU YANG MENASIHATI DAN MENGINGATI DIRIKU SENDIRI KHUSUSNYA...


"ToTaLLy BLanK selesai menaip @ 11:58 am"

(1) comments



Thursday, July 19, 2007

AQ PERINGKAT AKHIR MUSIM KEDUA

Assalamu'alaikum wbt...


Tentu ramai di kalangan anda yang menonton peringkat akhir Akademi Al-Qur'an musim kedua ini sama ada di Putrajaya mahupun di hadapan kaca tv masing-masing. Saya juga tidak melepaskan peluang mendengarkan alunan bacaan al-Qur'an berlagu yang mashaALlah sangat mendamaikan jiwa.

Dulu kecik-kecik, mak ayah ada hantor blajor mengaji tarannum camtuh. Tapi tak mo belajar sungguh-sungguh, had takat bayati je la yang tau. Yang saya kagumi sebenarnya adalah qiraat 7 imam dan 14 perawi yang kesemua peserta bermula dari tidak tahu kepada penguasaan yang baik setelah tamat AQ. uhu..itu membuktikan semua orang boleh belajar asalkan mahu.

Khilaf dari sudut Lahjah (dialek Bacaan qiraat disandarkan kepada bacaan tujuh imam iaitu:

* Qiraat Nafi'

* Qiraat Ibnu Kathir

* Qiraat Abu A'mru

* Qiraat Ibnu A'mir

* Qiraat A'sim

* Qiraat Hamzah

* Qiraat Kisaei


14 perawi:

l Qolun

l Warsh

l Bazzi

l Qunbul

l Durri

l Susi

l Hisham

l Ibnu Zakuan

l Hafs

l Shu'bah

l Kholaf

l Kholad

l Abu Harith

l Durri Kisaei


Jangan tanya saya, saya pun tak paham apa yang saya paste. Moga-moga satu hari nanti akhirnya saya dapat memahami juga kesemua ilmu ini.


Petikan artikel di bawah ini saya petik dari: Islam dan Polemik - Ilmu Qiraat Kalau rajin, boleh la teliti lebih lanjut lagi artikel tu.

Ilmu Qiraat dianggap asing oleh masyarakat Melayu kerana ia tidak dimasyhurkan di negara kita, sedangkan ia berkembang luas pada zaman Rasulullah SAW. dan selepasnya. Sebenarnya ia bukan suatu ilmu yang asing bagi umat Islam di Malaysia, bahkan Al-Quran yang dibaca sekarang adalah Qiraat, tetapi masyarakat kita tidak mengetahuinya. Sebagaimana Al-Quran dan Qiraat adalah suatu kombinasi yang tidak dapat dipisahkan, begitu juga pada ilmu Tajwid. Ini bermakna Al-Quran itu adalah Qiraat dan Tajwid itu adalah Al-Quran. Maksudnya jika seseorang itu membaca Al-Quran tanpa bertajwid ia tidak dinamakan Al-Quran, juga tidak menjadi suatu ibadat, bahkan ia berdosa di sisi syarak.

Firman Allah SWT, ِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلا "Bacalah Al-Quran dengan murattal (bertajwid dan menyebut hurufnya dengan baik)."(al-Muzammil: 4)


AQ peringkat akhir musim kedua sedikit berbeza berbanding AQ peringkat akhir musim pertama. Mengapa? Sebab, ada seorang adik berusia 17 tahun yang buta kedua belah matanya yang membacakan ayat-ayat Al-Quran secara berlagu sewaktu pembukaan AQ peringkat akhir musim kedua itu. Adik tersebut pergi menghadiri uji bakat untuk menyertai AQ namun kurang bernasib baik. SubhanaLlah..Tersentuh hati saya melihat kegigihan adik ini untuk belajar lebih mendalam lagi ilmu qiraat. Kita yang celik pun dah cukup puas hati dengan bacaan kita yang sebenarnya taklah setepat mana. Dan ini juga membuktikan sesiapa sahaja boleh dekat dengan ALlah tidak kira celik atau buta. Benarlah janji ALlah: "Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu."


Namun, tidak cukup untuk kita membaca bacaan dengan tarannum dan tajwid yang hebat, tetapi ayat-ayat ALlah kita nafikan dan buang dalam kehidupan. Na'uzubillah. Kedua-duanya perlu seiring dan selangkah; pembacaan, pemahaman dan penafsiran ayat-ayat ALlah itu sendiri. Moga-moga kita semua tergolong dalam generasi al-Quran yang bakal menyemarakkan syariat ALlah di muka bumi ini. Biiznillah.


Wallahua'lam...


"ToTaLLy BLanK selesai menaip @ 10:19 am"

(2) comments



ABOUT ME



Peringatan buat diri sendiri:

61:2 O ye who believe! Why say ye that which ye do not?

61:3 Grievously odious is it in the sight of Allah that ye say that which ye do not


DOA

BICARA HATI SEORANG YANG BERGELAR WANITA

Segala puji bagi-Mu Tuhan.
Lantaran telah menjadikan aku seorang wanita...
Kiranya aku menjadi seorang isteri
Kurniakanlah padaku kekuatan
Menjadi tulang belakang seorang suami... seorang mujahid
Pengembang perjuangan di sayap kiri
Diadun dengan kelembutan
Menjadi teman sejati...
Sahabat setia penyejuk mata
Pembina semangat dan penguat jiwa
Seanggun peribadi Siti Khadijah
Ketenangan Baginda Rasulullah utusan Allah

Bebas jiwa dari belanggu keperempuanan
Yang memiliki sembilan nafsu
Merdeka dari kepentingan peribadi
Setulus Siti Fatimah yang sering ditinggalkan suaminya, Saidina Ali
Dihantar pemergiannya tanpa ditanya
Bilakah pulang?
Disambut kepulangannya dengan khidmat dan kemanisan
Bersulamkan kemesraan
Rumahtangga adalah syurga
Wadah suburnya cinta ketuhanan Ubudiyyah
Akal yang tunggal tidak dibiarkan
Hanya berlegar dicelahan periuk belanga
Disebalik lipatan lampin anak
Menjangkau kebangkitan Islam dialam sejagat
Menjadi pentadbir disebalik tabir !!!

Namun Ya Tuhan
Siapalah daku untuk memiliki
Watak wanita solehah pendamping Nabi
Dek berkaratnya mazmumah yang bersarang dihati
Maka kurniakanlah daku sekeping hati yang sentiasa Insaf
Hak seorang suami
Tidakkan mungkin kupenuhi
Biar telahku jilat nanahnya yang berlelehan
Biar telahku tadahkan wajahku
Buat mengesat debu ditelapak kakinya
Dan sememangnya aku mengimpikan
Watak seorang ibu
Yang bakal melahirkan
Putera-putera secekal Mus'ab bin Umar
Menggadai dunia demi kasih Tuhannya
Segigih Zubair Ibnu Awwaam
Yang diangkat Rasul sebagai hawarijnya
Hasil didikan seorang wanita bergelar ibu..
Jua memiliki puteri setabah Masyitah
Rela direbus demi mempertahankan iman
Atau sesuci Maryam seluruh hidupnya
Mengabdikan diri kepada Tuhan

Meskipun daku bukan ibunya
Yang memiliki peribadi semurni Siti Fatimah
Ibu Syeikh Abdul Kadir Jailani
Yang tiap titis darah mampu berzikir kehadrat Ilahi
Namun..
Mudah-mudahan zuriatku
Bakal menampilkan
Mujahid-mujahid yang rindu memburu syahid
Serikandi-serikandi yang mampu memakmurkan
Mukabumi Allah...
Dengan ketaqwaan.. kesolehan

Yang saling berkorban dan dikorbankan
Buat menyemarakkan
Islam diakhir zaman
Sebagaimana kisah seorang ibu
Yang telah kematian
Putera-puteranya dimedan jihad

"Mereka telah berbahagia sebagaimana aku bahagia
aduhai... kiranya aku punya seorang anak lagi
kurelakan dia turut gugur dijalan Ilahi"

Dan seandainya daku ditakdirkan kehilangan mereka
Setenang Ummu Faisal...
Yang tidak menjadikan kematian
Suami dan anak-anaknya
Halangan kecintaan pada-Mu Ya Ilahi...

Redhalah daku yang dhaif ini sebagai hamba-Mu
Inilah pengaduan harap dan munajat
Kiranya kekasih-Mu sendiri pernah menyatakan
"kulihat kebanyakan dari isi neraka itu adalah wanita..."






CALENDER



ARCHIVES

April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007
February 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
September 2007
October 2007
November 2007




PREVIOUS POSTS

Asma ALlah by Sami Yusuf

Ethics

Jijik

Kembali ke Leeds

Sebuah Novel Drama

Moral yang merudum

AQ peringkat akhir musim kedua

Negaraku merdeka

Damai bertemu keluarga

Perfectionism





LINKS.

*Ustaz Hasrizal
*Harakahdaily
*Malaysia Today
*Ahas
*Faisal Tehrani


CREDITS

Designer: Kelli

Image: Made with adobe CS.2 by Kelli
Image hosted by : photobucket
.Brushes : aetherealityt



NASYID

Cinta Teragung - Mestica


MY COUNTER






TAG BOARD